fredag 28. august 2009

120 års bursdagsfeiring og Pavlova...


I dag skal vi 120 års feiring på Josefines vertshus. Jeg gleder meg sååååå! Men gruer meg bittelitt også. Skal nemmelig være borte fra prinsen for første gang. Han skal ha storebror som barnevakt, så det går nok kjempefint! Det er min svigerinne, Runa og hennes 2 venninner som skal feire 40 års dagene sine. Det de ønsket seg i bursdagsgave er feststemte og glade gjester som kanskje kunne bake en kake å ta med. Så da måtte jeg bare hive meg i bakinga da, vettu! Jeg vet at Runa liker Pavlovaen som jeg lager  for hun har spurt mange ganger etter oppskriften. Hun har ennå ikke fått den, så da tenkte jeg at jeg bare kunne legge den ut her på bloggen min. Både til henne og for dere som kanskje titter innom her...




Marengs:
2 eggehviter
2,5 dl sukker
1 ts  eddik
1 ts maisenna
0,5 ts vaniljeessens
4 ss kokende vann

Ha alle ingrediensene i en stor bolle. Visp godt med mikser til blandingen er glatt, stiv og skinnende. Ca 12 minutter. Fordel marengsen på ett brett med bakepapir. Enten at du tegner på en sirkel på ca 24 cm i diameter som du fyller eller så bruker jeg å smøre ett rektangel på bakepapiret som passet til ett avlangt kakefat. Sett i ovnen på 180C i 10 minutter så reduseres temperaturen til 150C og stekes videre i 45 minutter. Avkjøl kaken i ovnen med døren på gløtt.

Til fyll bruker jeg litt forskjellig. Av og til lager jeg vaniljekrem av de resterende eggeplommene fra marengsen som jeg blander med krem, eller så bruker jeg bare vanlig krem. Jeg bruker ikke å piske kremen med sukker da jeg synest det blir søtt nok med marengsen... Oppå kremen kan du bruke alt av friske frukter og bær, men den originale pavlovaen tror jeg er med jordbær og kiwi om jeg ikke tar helt feil... Til slutt pynter jeg med mynteblader og melis. Sitronmelisse går også helt fint!!!




Håper det er noen som får glede av oppskriften min!

Ha en herlig fredag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog Widget by LinkWithin