søndag 6. september 2009

Syltet løk...





Her en dag fikk jeg ånden over meg å satte i gang med å sylte løk. Jeg fikk en del hjemmeavlet småløk med svigermor pluss at jeg hadde litt røde småløk i kjøleskapet. Jeg må bare si at det er ett herk å skrelle de. Men jeg har ett lite triks og det er å legge løken i bløt i varmt vann en stund før, så blir skallet seigt å dra av...



Klar for skrellings!


Etter en del tårer ble den ferdig skrelt og klar til koking...


Jeg bruker en veldig enkel lake. Bare tenk 1-2-3.

1 del eddik
2 deler sukker
3 deler vann

Så bruker jeg litt urter som timian og rosmarin og en liten skvett olivenolje. Det er kjempefint å bruke friske urter i hele stengler. Ser veldig fint ut på glassene og smaker deilig! Jeg hadde ikke det for hånd akkurat da, så da brukte jeg bare tøkede urter. Det går kjempefint det også!!! Lag nok lake så det dekker løken og litt til. Kokes opp og trekkes til løken er mør. Helles på varme, steriliserte glass.


Kjøpte fine glass på Søstrene Grene. De lekker som en sil, så måtte bruke andre glass...


VOILA!!! Se de fantastiske fargene!!! Løken bruker jeg til mye. Tilbehør til kjøtt og fisk, på salater og i sandwicher...


I dag skinner solen og vi skal på babysvømming med lillegutt for første gang. Det blir veldig spennende og vi gleder oss masse!

Ha en herlig søndag alle sammen!

TUDELIDU!!!

1 kommentar:

  1. Kjempesmart, også smaker det sikkert så godt! Virkelig lekre bilder du har tatt av dem, jeg fikk veldig lyst til å prøve meg på det jeg også.

    SvarSlett

Blog Widget by LinkWithin