mandag 20. juli 2009

Ripsgele og muffinsbakebok...


Hei igjen!

I går kveld var jeg ute å plukket rips i hagen. Fikk så lyst til å prøve meg på ripsgele. Jeg husker mamma lagde det når vi var små og det synest jeg var noe av det aller beste jeg kunne få på brødskiva mi. Det ble ikke så mye for det var mye bær som ikke var helt modne ennå. Men jeg fikk nok til ett glass... Det ble veldig godt! Kokte bærene med litt vaniljestang, så det ble litt annerledes enn det mamma lagde...

Her er oppskriften:
1 kg rips
2 dl vann
1 vaniljestang
800 gr sukker pr. liter saft

Det er unødvendig å rense ripsen. Kok den mør i vann sammen med vaniljestangen. Sil og mål saften. Kok saften med sukker uten lokk i ca. 5 minutter. Ta geleprøve. det gjør du sånn: Hell litt gele på en asjett og la den stå til det har laget seg en hinne. Trekk en skje gjennom. Hvis geleen ikke flyter sammen med det samme, er den ferdig. Flyter den sammen, må den koke ett par minutter til. Fyll geleen på varme sterile glass, som lukkes med det samme.


Her om dagen kjøpte jeg en muffinsbakebok med 500 oppskrifter på deilige, fristende muffins. Nå må jeg bare fått bakt en dag. Men har vanskelig for å velge hvilken sort jeg skal bake... De søte muffinsskålene kjøpte jeg i Sverige på Søstrene Grene. De skal få stå i bokyllen sammens med kokebøkene...

4 kommentarer:

  1. Ripsgele er bare så godt, og minner meg om min barndom.
    Du har verdens søteste muffinsformer.

    SvarSlett
  2. Nå ble jeg bare så inspirert at det bare er å trekke på seg gummistøvlene i regnværet; spurte ut og sjekke om ripsene våres er røde og deilige.....

    Æsj.... de må nok få litt mer sol på seg, tror jeg :( Men jeg var å plukket bringebær i går!! :) De begynner å bli klare.. kanskje du har ei god oppskrift på bringebær sylte? Går det an å bare røre de??? :D

    Klem Camilla

    SvarSlett
  3. Min mor lager også ripsgele, det er friskt og godt. Hva synes du om smaken etter at du hadde kokt bærene med vaniljestang? Ble det bedre enn din mors oppskrift? Søte muffinsskåler!
    Nordisk Landliv

    SvarSlett
  4. Denne boken har jeg også kjøpt i sommer :-) Gleder meg til å prøve ut oppskriftene!

    SvarSlett

Blog Widget by LinkWithin